Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Kategorie: Wszystkie | Kultura | Warszawa
RSS
wtorek, 12 marca 2019

W 2018 zamknięty został Showmax, a w 2019 zamykany będzie Blox.pl na którym piszemy ostatni post.

10. "Chyłka" - serial tyleż dobry, co stosunkowo normalny - nie sili się na artyzm, ani nie jest kiczowaty, ani dłużący się; to przewidywalny, klasyczny gatunkowy serial środka. Tworzy ciekawe kreacje aktorskie, ale popada też oczywiście w stereotypy - jedyny obcokrajowiec ze Wschodu to dobry kochanek, ale i paskudny bandyta (to już nawet "Misja Afganistan" pokazywała zarówno wojujących, jak i pokojowych Afganów). Serial bawi dialogami, w czym (zapewne, bo nie czytaliśmy) podkładka w prozie Remigiusza Mroza.

9. "Ślepnąc od świateł" - sytuacja zróżnicowania etnicznego nie jest tu wiele lepsza, bo poza pogardzanym krawcem wietnamskim Tuk-Tukiem są bliskowschodni właściciele karczmy, którzy zwyzywani i zmasakrowani przez wyrastającego na postać kultową, gangstera Dario funkcjonują głównie pod swoimi obraźliwymi nazwami. Fakt, że rasista, seksista, brutal i morderca wyrasta na postać główną serialu, którą wszyscy są zachwyceni, to zasługa Jana Frycza, który tworzy najlepsza polską kreację od czasów Andrzeja Seweryna z "Ostatniej rodziny".

rOJST

8."Rojst" - to jedyny serial, który de facto ginie pośród pozostałych. Choć nie jest w żadnej mierze zły, to jednak pośród kryminałów jako jedyny nie wnosi nowej wartości, "leci" na samym sennym klimacie, w ogóle nie wciąga, a rozwiązanie obejmuje głównie postaci poboczne nie angażując ani głównych bohaterów, ani widzów, sprawca wydaje się przypadkowo dobrany spośród podejrzanych na zasadzie - "lokaj", żeby się nikt nie domyślił, że to on, (bo w ogóle nie był istotny), a potencjał skradzionego z "Ostatniej rodziny" duetu Andrzej Seweryn-Dawid Ogrodnik wykorzystany został zaledwie w kilku procentach ich możliwości.

sss

7. "1983" - niestety jest to serial infantylny i od tego zaczniemy. To, że osobiście nie lubimy Orwella, bo wydaje nam się naiwny przy Szałamowie, Wassiliju Grossmanie, czy Sołżenicynie, a jakiekolwiek odwołania do niego uznajemy za obrazę na inteligencji widza nie tylko ze względu na formę (serial nazywa się rok 1983, a pokazuje nam się w 1. odcinku książkę "1984". Serio?), ale i za treść - cytować Orwella w XXI wieku w serialu politycznym to jak cytować Coelho w melodramacie - jest zbyt oklepany i banalny, zwłaszcza jeżeli mówimy o książkach będących de facto lekturami szkolnymi ("Opowieści podręcznej" pod tym względem nie są lepsze). W "1983" broni się młoda obsada z drugiego planu  - tak wielu utalentowanych aktorów (Julian Świeżewski, Tomasz Włosok, Anna Konieczna, Krzysztof Wach) - mogło zaistnieć dopiero przy wkroczeniu na polski rynek Netflixa.

6. "Kruk - szepty słychać o zmroku" na tle dość silnej w tym roku polskiej konkurencji broni się najlepiej, a nawet dodaje zaskakująco dużo od siebie, bo po serialu, w którym niewidome dziecko zabija szpikulcem swojego dziadka już w pierwszej scenie, nie wiadomo do końca czego się spodziewać. I o to chodzi. Ponieważ jest to serial oryginalny, nie na podstawie Żulczyka, czy Mroza, jakiekolwiek spojlerowanie nie miałoby sensu, ale niespojlerowanie sens miałoby jeszcze mniejszy. W "Kruku" sprawuje się dobrze  nie tylko pierwszy plan - główny bohater (Michał Żurawski) po wypadku i urazie kręgosłupa wydaje się nie tylko fizycznie złamany,  cierpi też przez wspomnienia z dzieciństwa w sierocińcu do których w sposób introspektywny powraca odkrywając jak w psychoanalizie całą swoją historię. Jest ona zbliżona do wątku głównego - krzywdy dziecka, a także zemsty po latach za doznane cierpienia ofiary. To serial wyjątkowo współczesny, brakuje jeszcze postaci molestującego księdza, ale zastępuje go klika komendant-fabrykant-mafiozo. Gangster z Białorusi jest oskarżany o najgorsze, ale wychodzi na swoje, więc plus za progresywność.

Kidding

5. "Kidding" Smutno-śmieszna historia o komiku, który chce kręcić programy edukacyjne o depresji, cierpieniu i śmierci, patronuje jej Michel Gondry, reżyser pilota, a także Jim Carrey (sam jako człowiek naznaczony tragedią śmierci byłej partnerki) wraz z Frankiem Langellą i Catherine Keener w roli całej telewizyjnej rodziny.

Dannemora

4. "Ucieczka z Dannemory" Filmy i seriale o napadach na banki bądź ucieczkach z więzienia to samograje. nie inaczej jest tutaj - boska obsada z Patricią Arquette w roli życia, Benicio del Toro i Paulem Dano daje z siebie więcej niż wszystko. Jedyny, zamierzony zgrzyt, pojawia się w jednym z końcowych odcinków, gdy dowiadujemy się, komu tak naprawdę kibicowaliśmy  - to fabularny zwrot akcji, który pozwala nam przyswoić smutny los bohaterów.

Picasso

3. "Geniusz: Picasso" - jest to de facto drugi sezon serialu Geniusz, którego pierwsza część dotyczyła biografii Einsteina (Geoffrey Rush), ale poza nazwą serii nie ma żadnych istotnych łączników między produkcjami. Tak jak w filmie z lat 90. z Hopkinsem w roli głównej ("Picasso: twórca i niszczycie;") twórcy skupiają się na licznych partnerkach hiszpańskiego malarza wychodząc od porzucenia Dory Maar (Samantha Colley) przez starzejącego się Picassa (Antonio Banderas) i jego związku z Françoise Gilot - (Clemence Poesy). W równoległym wątku śledzimy młodego Picassa (Alex Rich), który poznaje kultowych twórców przełomu wieków, przeżywa dwie wojny światowe i jedną domową, poznaje też Dorę Maar i tu dwa wątki zapinają się w klamrę.

Boldryk

2. "Patrick Melrose" w zasadzie monodram Benedicta Cumberbatcha o uzależnionym od narkotyków synu, który nie może uwolnić się od wpływu zmarłego ojca-tyrana. Pozostali aktorzy, w tym Hugo Wreaving jako ojciec w retrospekcjach w zasadzie występują dla ozdoby, bo uwagę kradnie Cumberbatch - kreację wartą Złotego Globu, który sprzątnął jednak Brytyjczykowi sprzed nosa Darren Cross (za drugi sezon "American Crime  Story").

1. "Terror" Serial o dwóch pionierskich statkach (jednym z dwóch jest tytułowy "Terror") poszukujących skrótu morskiego z Wielkiej Brytanii do Chiny przez kanadyjski Ocean Arktyczny, oparty jest na książce Dana Simmonsa; balansuje między kinem przygody a... horrorem. Poza warunkami pogodowymi (statki zamarzają na środku oceanu, marynarze ciągną łodzie niczym na obrazach Riepina) utrudnieniami aprowizacyjnymi (lutowane ołowiem puszki od konserw powodują śmiertelne zatrucia pokarmowe) po bunt w szeregu. Ze względu na odcięcie od świata i skazanie na trzymanie się razem"Terror" staje się opowieścią o walce o władzę. Szczególnie uwidacznia się konflikt między kapitanem jednego ze statków a szantażującym go Corneliusem Hickey'em, który wie o próbie dezercji kapitana. Jarred Harris i Adam Nagaitis wyrastają na główną parę oponentów, a o ile dość statyczny Harris, który jest pomocniczym narratorem nie musi się starać o uwagę, bo ma ją na starcie, i jest dosyć rozpoznawalny (znany z "Dymu", "Sherlocka Holmesa", czy kilku brytyjskich filmów z lat 90. i 00.), to Nagaitis nic nie ryzykując szaleje na miarę Klausa Kinskiego w "Aguirre", czy Jacka Nicholsona w "Lśnieniu", a jego końcowa psychodeliczna parada śmierci w ostatnim odcinku to najbardziej porąbana scena w serialach w roku 2018. jest w "Terrorze" fabularny zwrot który jednoznacznie definiuje, czy serial obraca się będzie dalej w granicy kina realistycznego, czy czystego horroru, ale po jej przekroczeniu nie czuje się niesmaku - to zasługa lovecraftowskiego klimatu grozy, który udało im się osiągnąć.

Wyróżnienia: "Maniac" i "Znaki". Wybieraliśmy tylko te seriale, które zaczęły się w roku 2018 i nie były de facto kontynuacjami.

15:14, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
| < Marzec 2019 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Zakładki:
Facebook
Filmy o prekariacie
Idea 4free
Knigi
Leniwiec
Precenzje 4free
Recenzje 4free z 2012 roku
Recenzje 4free z 2013 roku
Recenzje 4free z 2014 roku
Recenzje 4free z 2015 roku
Recenzje 4free z 2016 roku
Recenzje 4free z 2017 roku
Recenzje 4free z 2018 roku
Seriale
Teksty gościnne
Wystawy
Za darmo raz w tygodniu
Zawsze za darmo