Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Kategorie: Wszystkie | Kultura | Warszawa
RSS
piątek, 31 sierpnia 2012

Na stacji PKP Warszawa Ursus pojawiły się dwa dni temu banery ze zdjęciami obrazującymi Ursus i komentarzami dotyczącymi życia w tej - wydawałoby się - zapomnianej przez Boga i ludzi dzielnicy. Autorami wystawy są Agnieszka Sikorska-Kwasiborska i Michał Kwasiborski. Dla wszystkich mieszkańców Ursusa jeżdżących do centrum pociągiem - zaproszenie do spóźnienia się lub przyjścia wcześniej na stację. Współorganizatorami projektu są Fundacja Bęc Zmiana i Culburb.    

Jak dla nas dwa najciekawsze wydarzenia wieczoru: KAYAH & TRANSORIENTAL ORCHESTRA, Plac Grzybowski, godzina 20.30

Kayah nie trzeba przedstawiać, więc jedynie słowo o Trnasoriental: "nowa synergia słowiańskich, bałkańskich oraz perskich brzmień, w połączeniu z nieprzewidywalną mieszanką oryginalnych improwizacji etno-jazzowych, elektroniki oraz muzyki filmowej".

 

I o 21 w Hydrozagadce (ul. 11 listopada 22) koncert australijskiego zespołu Nifty’s. 

W duchu odrodzenia tradycji klezmerskiej, z energetycznym powerem:

 

Nie rozdrabniając się już dzisiaj na nic innego, do zobaczenia na którymś z nich!

czwartek, 30 sierpnia 2012

Klezmafour - gwóźdź programu Warszawy Singera. Są też zupy na gwoździu, ale Klezmafour to nie żadne dziadostwo, obcowaliśmy z nimi już lata temu, co znaczy, że przez ten czas mogli się tylko wyrobić. Tym razem Imperium klezmerskie Kontratakuje i zagra dla nas w Hydrozagadce o 21:00. 11 listopada 22

Znowu zapowiadamy Olę Bilińską i znowu w ramach Singera. Tym razem zagra z SzaZaZe o 20:30 w Składzie Butelek, 11 listopada 22, drzwi w drzwi z Hydrozagadką. Ola była wczoraj, więc dziś wrzucamy samą SzaZaZę:

 Do dopełnienia trójcy, w nigdy przez nas nie nawiedzanej, tajemniczej, niczym Zagłada Domu Usherów Klubokawiarni Śródmiejskiej (Marszałkowska 66) wystąpi Folk Miejski w Śródmiejskiej. Folk? Miejski? WTF? Godz. 20:00 (wg Co jest Grane) i 21:00 (wg Facebooka) Szto eta? Nie pytajcie, jak ciekawiście, obaczcie samiż.

Wszystkie znaki na niebie wskazują na to, że dzisiejszy czwartek będzie najbardziej zapełnionym koncertowo dniem od początku miesiąca, co daje mu zadatki na roczne mistrzostwo. Planowane wydatki na bilety jak zwykle 0 PLN.

Zacznijmy od starych znajomych:

KARI AMIRIAN - szlachetna dama, którą zapowiadaliśmy byli w zeszłym tygodniu postanowiła dokonać paruzji i nawiedzi mazowieckie ziemie de novo. Oto jak się prezentowała tydzień temu w Kulturalnej.

 

Dziś w Skwerze o 20:00.

Z kolei Barka bierze na swe barki organizację kolejnych koncertów dla prekariuszy i uraczy ich (tudzież nas) od 21:00 imć Jacaszkiem i wielmożnym Alamedą Trio. Jacaszek prezentuje się zacnie:

 

a Alameda Trio toże prikrasno:

Cóż dodać więcej mam w pierwszym rzucie jak nie to, że o 20:30 w Pardon To Tu gra mój znajomy Piotr Dąbrowski wraz z kolegą (jak mniemam, kolegą, wszak skoro grają razem nie mogą być wrogami) Maciejem Cierlińskim. By zarekomendować Artystę napomknę niby mimochodem, że nie tylko gra on (na talerzach, dzwonkach i wodzie), ale i maluje:

ciąg dalszy nastąpi. Jeszcze dziś!

 

PS: POST FACTUM: Tak prezentował się duet Dąbrowski(po prawej)-Cierliński:

środa, 29 sierpnia 2012

17:00 Ćwiczeniówka, Okólnik 9 Lech Furdyna, fortepian

i 18:00 Anna Kubicz, fortepian

Lech Furdyna występował już w Ćwiczeniówce:

 

18:00 Dziekanka, Krak. Przedmieście 58/60, koncert Cup of Time

 O godzinie 18 na ul. Krakowskie Przedmieście 58/60 koncertem "Cup of time"zakończy się 12. Festi­wal Let­nie Wie­czory Muzyczne - Dzie­kanka 2012. Jeżeli ktoś jeszcze się nie wybrał, świetna okazja.

Grają Agnieszka Cypryk — skrzypce, Ryszard Borow­ski — flet, sak­so­fony, Krzysz­tof Len­czow­ski — wio­lon­czela, gitara, Rafał Grząka — ban­do­neon, akordeon, w repertuarze m.in. Bacewicz, Namysłowski, Strawiński, Prokofiew.

19:00 Grawitacja, Browarna 6, Spotkanie z Dorotą Warakomską, dziennikarką, reporterką, autorką książki "Droga 66".

19:19 Ukryte Miasto, Noakowskiego 16

Jako filmowe dopełnienie wieczoru proponujemy, w ramach przeglądu kultowych czeskich filmów w księgokawiarnii Ukryte Miasto "Kelner, płacić!" Z krótkiej opinii o filmie na filmwebie: "Świetny film z błyskotliwym scenariuszem Sveraka. Wątki kryminalne oraz miłosne splecione ze sobą w idealny sposób." Dalibor (Josef Abrham) ma kłopoty finansowe. Dwukrotnie rozwiedziony miłośnik kobiet płaci ogromne alimenty, co fatalnie wpływa na stan jego portfela. Dalibor widzi to z całą jasnością, gdy spotyka się z dawnymi szkolnymi kolegami. Przypadkowe zdarzenie podsuwa mu pomysł na zebranie tak potrzebnych pieniędzy. Kino czeskie lat 80. - marka sama w sobie, nie wiem, jak Wy, ja się wybieram!



Reżyseria: Ladislav Smoljak, Scenariusz: Zdenek Sverak (aktor, "Kola")

22:00 Na Lato, Rozbrat 44, "Tandemem przez pogranicze" (2012)

(z Facebook/NaLato44:) KINO PLENEROWE W NA LATO
z dumą prezentuje:

"Tandemem przez pogranicze"
dir. Anatol Mszyca

(Polska, 2012)

 


„Tandemem przez pogranicze" to próba odpowiedzi na pytanie: czym jest polsko – białoruskie Pogranicze? Dwaj przyjaciele: Polak o białoruskich korzeniach i Białorusin o polskim rodowodzie, wyruszyli w rowerową podróż po polsko - białoruskim Pograniczu. Rower umożliwił im powrót do korzeni i dał szansę na pełniejsze doświadczenie piękna odwiedzanych terenów – wiadomo, że ten kto jedzie wolniej, widzi o wiele więcej...
Młodzi ludzie szukali tego, co łączy i dzieli oba narody, mieszkające od wieków na tej samej ziemi, szukali zalet i wad Pogranicza. Byli bardzo ciekawi, jak przyjmą ich przypadkowo poznani ludzie i czy zrozumieją sens ich podróży? 
Realizacja filmu, po obu stronach granicy obfitowała w wiele ciekawych zdarzeń. Sześciu filmowców ze sprzętem i rzadko już dziś widywanym tandemem, budziło wielkie zainteresowanie miejscowych mieszkańców, a Pogranicze okazało się niezwykle gościnne dla naszych podróżników."

czas: 61'

rojekcja odbędzie się przy współpracy z fundacją Ad Arte
http://www.adarte.pl/

 

22:00 Cafe Kulturalna, Michał Biela, koncert 

+ 2 bonusy. O 19:00 w "Śnie pszczoły" otwarty pokaz filmu, którego lokal na Inżynierskiej 3 nie raczy na swej stronie zatytułować. Chodzi o film grindhouse'owy, ale nie wiadomo jaki, w każdym razie nie Tarantino, ani nie Rodriguez, ale oryginalny, czyli autentycznie exploitation.

 

+ Slavic Gonzo w Składzie Butelek. Nie wiadomo jednak, czy wstęp nie okaże się płatny, bo brak informacji, a dzwonić i pytać nam się nie chce, bo innych atrakcyj co nie miara. 

wtorek, 28 sierpnia 2012

17:00 Ćwiczeniówka, akordeonista Maciej Frąckiewicz. 

18:00 Ćwiczeniówka, koncert-niespodzianka.

18:30 Restrauracja Próżna-Hoiz, ul. Próżna 14, wykład o polskiej kulturze, historii i literaturze w literaturze jidysz.

21:00 Klub Pod Blachą, Plac Zamkowy 2 "Niedorajda" (1937) reż. Mieczysłąw Krawicz. Brat nadużywa zaufania siostry z Ameryki i ściąga od niej pieniądze na wychowanie czwórki dzieci, choć ma jedno. I oto siostra powraca do kraju, czy prawda wyjdzie na jaw? 

21:00 Hard Rock Cafe, Setting the woods on fire & Capital.

Do tej pory nie zapowiadaliśmy imprez z HRC uznając je za niedopasowane do naszego klimatu. Ale taka arbitralna gradacja to brzydka rzecz, zwłaszcza jeżeli muzyka się broni. A przynajmniej próbuje, o czym można przekonać się samemu:

 

21:15 Pola Mokotowskie, "Hurt Locker. W pułapce wojny" Kathryn Bigelow, oscarowe kino wojenne o ludziach uzależnionych od adrenaliny. Saper (Jeremy Renner) preferuje zbierać uzbrojone miny w Iraku niż zakupy w amerykańskim supermarkecie. Historia prosta, wcale nie antywojenna, ale i nie stawiająca żołnierzom pomnika ze spiżu. Dynamika i tempo są raczej leniwe, film nie ma konstrukcji linearnej, raczej rozbity jest na kilka epizodów, niektóre momenty pełne są napięcia, inne mniej, wbrew pozorom nie siedzimy cały czas "na bombie". Reżyserka próbuje zwrócić naszą uwagę na pozorowane napięcie między żołnierzami młodszego stopnia a przełożonymi, ale oczekiwana kulminacja między nimi ma charakter raczej zachowawczy niż rewolucyjny (np. taki jak w "Gren Zone"). W efekcie co pozostaje w głowie po filmie to stroje saperów i kilka makabrycznych scen (poszukiwanie ładunku wybuchowego w dziecku, rozbrajanie żywej bomby). W epizodach Guy Perce, Ralph Fiennes i David Morse. 

PS: Post factum, z Hard Rock Cafe przesadziliśmy, wstęp okazał się wcale nie wolny, ale za 10, 20 PLN. 4free weszło za darmo, ale to się nie liczy.

poniedziałek, 27 sierpnia 2012

18:00 CSW, Jazdów 2, wernisaż. Za csw.art.pl:

Bank Pekao PROJECT ROOM
Piotr Grabowski 
Retorsje
wideo, instalacja site-specific

Otwarcie wystawy: 27 sierpnia 2012, godz. 18.00
Wystawa czynna do 9 września 2012
Kurator: Stach Szabłowski

godz. 18.30 Set didżejski – magazyn Glissando prezentuje
 

Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM jest wstęp wolny.




Niepokój, dezorientacja, podejrzliwość i spekulacje – oto reakcje, do których prowokuje widza Piotr Grabowski. Wchodząc na wystawę "Retorsje" stajemy wobec zbioru filmów, tekstów, obiektów i gestów artysty. Wystawa Grabowskiego jest jednak nie tyle prezentacją prac, ile pewną sytuacją – enigmatyczną i niecodzienną, wywołującą intelektualny i emocjonalny dyskomfort. Zdaniem artysty wygoda to cena, którą warto zapłacić za wolność i warunki sprzyjające krytycznemu myśleniu oraz aktywnemu przeżywaniu sztuki. W języku dyplomacji retorsje to forma odwetu, reakcja na nieprzyjazne posunięcia drugiej strony. Na wystawie artysta wykonuje swój ruch i liczy na retorsje ze strony publiczności: wysiłek interpretacyjny i sprzeczne emocje.

Piotr Grabowski to artysta, który wymyka się prostym kategoryzacjom. Nie przywiązany do żadnych konkretnych mediów ani stylistyki, jest gotowy użyć wszelkich możliwych środków wyrazu. Jednym stałym parametrem jego praktyki artystycznej jest nieprzewidywalność; modus operandi tego twórcy to eksperyment. Prace Grabowskiego przybierają zwykle postać złożonych instalacji, pomyślanych jako pole krzyżowania się komunikatów i miejsce spotkania różnych porządków rzeczywistości. Klasyczne dzieło sztuki jest porządkowania naszych wyobrażeń świata. Praktyka Grabowskiego nie zalicza się jednak do tradycji klasycznej. Bliższa jest postawom antyartystycznym, wywodzącym się z tradycji DADA i ruchu Fluxus. Dzieło ulega dekonstrukcji. Sytuacja artystyczna staje na powrót wielowymiarowa, niejednoznaczna i ryzykowana, jak sama rzeczywistość, w której jest miejsce na sprzeczności i niekonsekwencje. Jeżeli widz spodziewa się od artysty wyrazistego przesłania, klarowanie wyłożonego dyskursu ubranego w kostium metafory, Grabowski jest zawsze chętny, by zawieść te oczekiwania. Dyskurs sztuki Grabowskiego jest niejednoznaczny, rozwija się się "między wierszami", pomiędzy językiem, obrazem, przedmiotem, narracją artysty i emocją widza.

Na wystawie "Retorsje" Grabowski posługuje się figurami kontroli, władzy i jej uzurpacji, stosuje akty zawłaszczenia, podszywania, kamuflażu i agresji. Niektóre gesty artysty wykonane są w sferze języka i tekstu, inne w przestrzeni wirtualnej. Jeszcze inne przebierają postać aż nadto fizyczną i materialną. 
Artysta dostarcza danych. Nie zostawia klucza do ich uporządkowania; wysiłek interpretacyjny zostaje złożony na barkach widza. Nam pozostaje inwentaryzacja "Retorsji".

Na wystawie dane są:

  • sfałszowane podpisy słynnych ludzi (Wisława Szymborska, Benjamin Netanyahu, Michaił Chodorkowski), autografy wyryte w metalowych płytach – dzieło artysty wprawiającego się w przywłaszczaniu sobie cudzych kompetencji, autorytetu i władzy, 
  • mozaika elementów z betonu, szkła i drewna, układająca się na podłodze w klasyczny wzór militarnego kamuflażu „Splittertarn”. Ten abstrakcyjny ornament został opracowany w międzywojennych Niemczech, i był używany później z powodzeniem na mundurach i pojazdach wojskowych w Wehrmachcie, Bundeswehrze i wielu innych armiach świata. Militarny kamuflaż jest produktem cywilizacji, która usiłuje zatrzeć swój kształt, rozmyć własne kontury, podszyć się pod naturę, by tym skuteczniej stosować kulturowo warunkowaną, wojenną przemoc. Co ciekawe, w wypadku "Splittertarn" ta uzurpacja dokonywana jest za pomocą nieorganicznych, geometrycznych wzorów, które przypominają raczej elementy modernistycznej architektury niż motywy zaczerpnięte ze świata przyrody.
  • zapis wideo rozgrywki w Wildlife Park, komputerowy symulator ogrodu zoologicznego. Grabowski ustawia w grze ekstremalne parametry: w jego wirtualnym zoo nie ma klatek, ani ogrodzeń. Nikt nie krami zwierząt – i hodowane są wyłącznie wilki. Finał jest nieunikniony; wygłodniałe drapieżniki rzucają się na zwiedzających; rozgrywka kończy się katastrofą, publiczność zmienia się w ofiary stworzeń, które miały być bohaterami zoologicznego spektaklu.
  • minimalistyczne wideo, ze złożonym tekstem z pogranicza poezji i prozy sensacyjnej.
  • ogrodzenie pod napięciem otaczające całą wystawę. Tego rodzaju ogrodzenia, tak zwany „elektryczny pastuch” stosowane są zazwyczaj do trzymania zwierząt na ściśle określonej przestrzeni pastwiska. W instalacji Grabowskiego druty pod napięciem zaznaczają granice przestrzeni dyskursu wystawy i wytaczają pole swobody ruchu widza.

Między wierszami wyżej wymienionych elementów instalacji "Retorsje" uobecniają się dodatkowo takie pojęcia jak: system, anarchia, polityka jako estetyka władzy, nieostre granice między porządkami rzeczywistość, maskowanie się, ciągła zmiana ról, dynamiczne relacje między wyobrażanym, wirtualnym i realnym oraz równie dynamiczne relacje między artystą i odbiorcą.
Stach Szabłowski


Piotr Grabowski (ur. 1979) – absolwent filozofii Uniwersytetu Warszawskiego oraz grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendysta Ministra Kulturyi Dziedzictwa Narodowego, Od 2009 roku wydawca artzina "polE". Laureat Nagrody Głownej w konkursie dla młodych artystów Samsung Art Master w 2011 roku. Zajmuje się projektowaniem graficznym, literaturą eksperymentalną, tworzy filmy wideo, obiekty i instalacje.

  



20:00 Grawitacja, Browarna 6, "Broken Flowers"

Do odświeżenia, rzecz o podstarzałym don juanie (Bill Murray), który w kwiecie wieku objeżdża swoje byłe partnerki mając dowód (w formie anonimowego listu) na to, że któraś z nich urodziła mu i odchowała syna. Kino drogi, drogie sercom zwolenników Jima Jarmuscha. Wśród dam serca m.in. Sharon Stone, Jessica Lange i Tilda Swinton.

21:00 Pardon To tu, Plac Grzybowski: 

koncert "Doministry Wójciński Duo and Paweł Szpura"
17:16, juliancio.wodnik
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 26 sierpnia 2012

Dla wszystkich, którzy, jak my, niedawno ogarnęli się z rannych powrotów po sobotnich melanżach, chyba najciekawsze wydarzenie dzisiejszego wieczoru - UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU Warszawa Singera: KONCERT KANTORÓW, Synagoga im. Nożyków (ul. Twarda 6), godz. 18.

Wystąpią: Jacov Lemmer (USA),
Benzion Miller (USA),
Albert Mizrahi (USA)
i Chór Kantorów – Shirt Modhin Choir (Izrael)
Dyrygent: Yaakov Rotner (Izrael)
Akompaniament: kantor Danny Gildar (USA)
Producent: Yosi Notkowitz (Izrael)
Prowadzenie: Dawid Szurmiej (Polska) 

Imponujące głosy, ekstatyczny nastrój, bardzo klimatyczne miejsce - idealna opcja po leniwej niedzieli, warta zobaczenia/wysłuchania.

 


sobota, 25 sierpnia 2012

Dzisiaj rozpoczyna się jeden z ciekawszych warszawskich festiwali - Warszawa Singera - dlatego w naszych propozycjach królują klimaty spod znaku menory.

W foyer Teatru Żydowskiego (Plac Grzybowski 12/16) wernisaż wystawy „Artur Szyk – człowiek dialogu”, godz. 18.

Karykaturom i grafikom artysty, odważnie i z wnikliwością, mimo antagonizmów, mówiącemu: „Jestem Żydem, a Polska jest moją ojczyzną. Nie umiem jednego od drugiego oddzielić w moim sercu”, warto poświęcić trochę uwagi...

...Podobnie jak wernisażowi kolejnej dzisiaj wystawy - „Moje miejsce na Muranowie”, który rozpocznie się o godz. 19 na skwerze Willy'ego Brandta (u zbiegu ulic Karmelickiej i Lewartowskiego). Powojenny Muranów i fotografie z prywatnych archiwów mieszkańców - może być ciekawie. 

Pierwszy dzień festiwalu koncertowo zakończy (o godz. 20, również na Skwerze) recital piosenek Nataszy Zylskiej, w wykonaniu Warszawskiego Combo Tanecznego Janka Młynarskiego.

Natomiast o 21.30, dla wszystkich, mających ochotę na trochę mistycyzmu, w synagodze im. Nożyków (ul. Twarda 6) - HAWDALA - uroczyste, wyśpiewywane zakończenie szabatu.

(Wstęp po potwierdzeniu obecności, tel. 22 620 55 85; 652 16 48. Mężczyzn obowiązują nakrycia głowy.) Udanego wieczoru!

Warszawa Singera


 
1 , 2 , 3 , 4 , 5
| < Sierpień 2012 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Zakładki:
Facebook
Filmy o prekariacie
Idea 4free
Knigi
Leniwiec
Precenzje 4free
Recenzje 4free z 2012 roku
Recenzje 4free z 2013 roku
Recenzje 4free z 2014 roku
Recenzje 4free z 2015 roku
Recenzje 4free z 2016 roku
Recenzje 4free z 2017 roku
Recenzje 4free z 2018 roku
Seriale
Teksty gościnne
Wystawy
Za darmo raz w tygodniu
Zawsze za darmo