Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Kategorie: Wszystkie | Kultura | Warszawa
RSS
wtorek, 12 grudnia 2017



Muhi - wiecznie tymczasowy

87' 2017 Izrael, Niemcy reżyseria: Rina Castelnuovo-Hollander, Tamir Elterman zdjęcia: Avner Shahaf, Tamir Elterman, Oded Kirma, Rina Castelnuovo-Hollander montaż: Joëlle Alexis produkcja: Medalia Productions

Bohater filmu Riny Castelnuovo-Hollander i Tamira Eltermana to dzielny kilkulatek, cierpiący na rzadkie schorzenie układu odpornościowego. Wkrótce po urodzeniu musiał przejść poważną operację; by uratować życie, lekarze zdecydowali się amputować jego kończyny. To nie koniec problemów Muhiego: chłopiec pochodzi ze Strefy Gazy, gdzie nikt nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki medycznej. Dzięki pomocy lekarzy i aktywistów, od siedmiu lat półlegalnie mieszka w izraelskim szpitalu wraz z dziadkiem, który nie ma wizy ani pozwolenia na pracę i także nie może opuszczać murów kliniki. Kłopoty z dokumentami oraz niezliczone kontrole po obu stronach granicy praktycznie uniemożliwiają wizyty rodziców. Muhi radzi sobie jak może: na szczęście nie do końca zdaje sobie sprawę ze wszystkich niuansów sytuacji. Twórcy filmu z wielką delikatnością pokazują codzienne życie chłopca, którego położenia urasta do rangi symbolu.

Konrad Wirkowski

PROJEKCJE:
wtorek 12.12.2017 godz. 20:15 Kino Muranów Sala Gerard
środa 13.12.2017 godz. 18:00 Muzeum POLIN
Jedyne źródło: LINK
16:23, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »



Kambodżańska wiosna

127' 2017 Wieka Brytania, Irlandia, Kambodża reżyseria: Chris Kelly zdjęcia: Chris Kelly montaż: Chris Kelly, Ryan Mullins, Pawel Stec produkcja: Little Ease Films, Zanzibar Films, Dartmouth Films, Eyesteelfilm

Dziewięć lat spędzonych w Kambodży przez Chrisa Kelly’ego, brytyjskiego dokumentalistę i fotografa, zaowocowało filmem, który przynosi nie tylko niezwykły obraz przemian kambodżańskiego krajobrazu, także społeczno-politycznego, ale jest też najciekawszym chyba w nowszym artystycznym dokumencie „nieaktywistycznym”, outsiderskim portretem aktywistów. Troje głównych bohaterów to wielebny Luon Sovath, buddyjski mnich, który staje się wideoaktywistą i obrońcą praw człowieka, mimo problemów z religijnym establishmentem ceniącym sojusz tronu i ołtarza, Srey Pov, matka trojga walcząca z przymusowymi ewikcjami i jej przyjaciółka Tep Vanny, która powoli wysuwa się na czoło społecznego ruchu protestu przeciw wysiedleniom. Kelly’ego interesuje polityczna i osobista złożoność ich walki o to, w co wierzą. Złożoność, która w końcu przeradza się w dramat. Świetnym zdjęciom Kelly’ego towarzyszy tu muzyka Jamesa Holdena, współtworząca misterną kompozycję audiowizualnej fugi, której poszczególne wątki zaplatają się w emocjonalnym finale.   

Maciej Nowicki

PROJEKCJE:
wtorek 12.12.2017 godz. 17:30 Kino Muranów Sala Zbyszek
środa 13.12.2017 godz. 19:30 Kino Elektronik

jedyne źródło: Watch Docs

12:47, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 11 grudnia 2017



12 dni

85' 2017 Francja reżyseria: Raymond Depardon zdjęcia: Raymond Depardon montaż: Simon Jacquet produkcja: Palmeraie et Désert

Według francuskiego prawa

 po 12 dniach od podjęcia przymusowego leczenia w szpitalu psychiatrycznym pacjenta mimo woli musi wysłuchać sędzia. Mistrz dokumentu i fotografii, Raymond Depardon, uzyskał bezprecedensowy dostęp do takich posiedzeń. W „12 Dniach” pacjent, jego prawnik i sędzia to jedyne osoby dramatu. Depardonowska oszczędna forma i obserwacyjny styl pozwalają dobrze usłyszeć tych, których społeczeństwo skrzętnie od siebie izoluje. Historie społecznych przekroczeń, cierpienie i absurdalny humor współbrzmią tu w jednym, wszechobejmującym rejestrze.

„12 Dni” to także film o władzy i wiedzy. Władza ekspercka, tu sprawowana przez biegłych psychiatrów, powoli odsłania przed nami całą swoją potęgę, od której tak pacjenci, jak i sędziowie wydają się całkowicie zależni.

Maciej Nowicki

Pokaz:

Poniedziałek, 11.12.2017 godz. 21:15 Muranów

20:53, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »

Śmierć i życie Marshy P. Johnson

105' 2017 USA reżyseria: David France zdjęcia: Tom Bergmann, Adam Uhl montaż: Tyler Walk produkcja: Public Square Films

Nominowany do Oscara reżyser „Jak przetrwać zarazę” (WATCH DOCS 2012) tym razem wraca do początków amerykańskiego aktywizmu trans. Marsha P. Jonson, samozwańcza, ale naprawdę uwielbiana królowa nowojorskiej ulicy, była jego ikoną, podobnie jak druga bohaterka filmu France’a, Sylvia Rivera, z którą Marsha zakładała S.T.A.R.  (Street Transvestites Action Revolutionaries). Tamten aktywizm nosił niezatarte piętno wykluczenia, z którego wyrastał, i z którym walczył. Znaczyły go alkoholizm i bezdomność, a z czasem, gdy ruch gejowski zaczął odnosić sukcesy otwierające drogę do społecznej integracji, wewnętrzne wykluczenie w ramach społeczności LGBT, które Rivera zdemaskowała jako zdradę w swym słynnym, zakrzyczanym przemówieniu. W 1992 roku ciało Marshy znaleziono w rzece Hudson. Jej przyjaciele nigdy nie uwierzyli w wersję policji zakładającą samobójstwo. Jak naprawdę zginęła Marsha P. Johnson? W filmie France’a w rolę detektywa wciela się aktywistka Victoria Cruz, a filmowe dochodzenie przekonująco odpowie na przynajmniej jedno pytanie – dlaczego policja nie przeprowadziła skutecznego śledztwa.  

Maciej Nowicki

PROJEKCJA:

poniedziałek 11.12.2017 godz. 18:15 U-jazdowski Laboratorium

Jedyne źródło: Watch Docs

12:17, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 07 grudnia 2017



Smak cementu

85' 2017 Niemcy, Liban, Syria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar/ reżyseria: Ziad Kalthoum zdjęcia: Talal Khoury montaż: Alex Bakri, Frank Brummund produkcja: Bidayyat for Audiovisual Arts, BASIS BERLIN Filmproduktion

Bohaterami filmu Ziada Kalthouma są syryjscy robotnicy budujący gigantyczny drapacz chmur w Bejrucie. Warunki pracy są ciężkie, do tego po dziewiętnastej nikt nie może opuścić placu budowy, który stał się ich tymczasowym domem. Kiedy oni budują kolejny wieżowiec w stolicy Libanu, ich domy w Syrii znikają pod bombami. Bo „Smak cementu” to przede wszystkim opowieść o wojnie.  Cementowy pył, który bezustannie wdychają robotnicy, przywołuje przerażające wspomnienia miast obracanych w gruzy, krwi i śmierci. Syryjski reżyser umiejętnie zestawia ze sobą obrazy: ramię gigantycznego dźwigu niczym armatnia lufa skierowana na centrum miasta, ryk buldożerów przywodzących na myśl czołgi, pneumatyczny młot wystukujący przerywany rytm jak karabinową serię. Ruiny Aleppo mielone gąsienicami i zapierające dech w piersiach panoramy Bejrutu – w onirycznej, wysmakowanej wizualnie wizji Kalthouma obie rzeczywistości przenikają się i łączą, dając jednocześnie nadzieję: tak jak w Libanie, syryjska wojna też się kiedyś skończy.

Konrad Wirkowski

PROJEKCJE:
niedziela 10.12.2017 godz. 16:15 Kino Muranów Sala Gerard
czwartek 14.12 .2017 godz. 17:00  U-jazdowski Kino
jedyne źródło: Watch Docs
16:58, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »



Mocniejsze od kul

75' 2017 Szwecja reżyseria: Maryam Ebrahimi zdjęcia: Zare Zahraie montaż: Jesper Osmund produkcja: Nima Film Sweden

Dokument Maryam Ebrahimi to z jednej strony hołd, a z drugiej – przestroga przed ogromną siłą oddziaływania dokumentalnego obrazu. Jego bohaterem jest irański fotograf, Saeed Sadeghi, autor ikonicznych zdjęć ochotników z czasów konfliktu z Irakiem. Film znakomicie oddaje autentyczny rewolucyjny entuzjazm wczesnych lat republiki i początku wojny. To wówczas Sadeghi wykonał swoje pierwsze zdjęcia. Jego reportaże z frontu były peanami na cześć bohaterów gotowych oddać życie za rewolucyjne ideały. Gazety kolportowały je w milionach egzemplarzy, rozbudzając nienawiść do wroga podszytą religijną histerią. Tymczasem mijały lata, a wojna wciąż trwała. Na front trafiali coraz młodsi ochotnicy – tylko po to, by oddać życie zgodnie z lansowanym przez propagandę modelem. Sadeghi wciąż robił im zdjęcia – do momentu, kiedy zrozumiał, że stał się narzędziem propagandy, której jedynym celem było dostarczanie na front armatniego mięsa. Dziś podróżuje po kraju, próbując odnaleźć nielicznych żyjących bohaterów swoich fotografii.

Konrad Wirkowski

POKAZY:

sobota 9.12.2017 godz. 20:00 Kino Elektronik

niedziela 10.12.2017 godz. 18:30 Kino Muranów Sala Gerard

Jedyne źródło tekstu i zdj.: Watch Docs

16:47, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »



Pakt Adriany

96' 2017 Chile reżyseria: Lizzette Orozco zdjęcia: Julio Zúñiga, Daniela Ibaceta, Brian Martínez montaż: Melisa Miranda produkcja: Salmón Producciones, Storyboard Media

„Pakt Adriany” to wstrząsający rodzinny dramat z mroczną historią w tle. Chilijska reżyserka rozpoczyna filmowe śledztwo, próbując oczyścić dobre imię aresztowanej na lotnisku ciotki, oskarżanej o przynależność do DINA - osławionej policji politycznej z czasów dyktatury Pinocheta. Nieufnie odnosząc się do prasowych rewelacji, Orozco spróbuje przełamać zmowę milczenia wokół niejasnej przeszłości ciotki Adriany. Jej dawni współpracownicy uparcie milczą, zdając sobie sprawę z tego, że ujawnienie sekretów z przeszłości może zaszkodzić im samym. Mówią za to ofiary, pomocą w odkryciu prawdy służą też archiwalne zdjęcia ciotki u boku słynnych oprawców. Czy ukochana ciocia, obsypująca rodzinę stosami prezentów, w pracy torturowała i mordowała opozycjonistów? Czy najbliższa rodzina naprawdę nie wiedziała, czym się zajmuje? Debiutująca reżyserka bardzo umiejętnie buduje dramaturgię, tworząc przejmującą, osobistą opowieść o winie, karze i pamięci.

Konrad Wirkowski

POKAZY:

sobota 9.12.2017 godz. 14:00 Kino Muranów Sala Gerard

czwartek 14.12.2017 godz. 16:30 Kino Muranów Sala Gerard

Jedyne źródło tekstu i zdj.: Watch Docs



16:29, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »



Ryzyko

92' 2016 USA, Niemcy reżyseria: Laura Poitras zdjęcia: Kirsten Johnson, Laura Poitras, Katy Scoggin montaż: Melody London, Erin Casper, Laura Poitras produkcja: Praxis Films

Najbardziej osobisty film w dorobku Laury Poitras, laureatki Oscara za „Citizenfour”, to kręcony przez sześć lat portret szefa WikiLeaks, Juliana Assange’a, którego właściwym tematem wydaje się jednak coraz bardziej ambiwalentna relacja między artystką a jej bohaterem. Bezprecedensowy dostęp do człowieka, który zmienił oblicze światowego dziennikarstwa – oglądamy nawet charakteryzację Assange’a przed ucieczką do ekwadorskiej ambasady - zaowocował dokumentem na tyle szczerym, że kontestowanym przez samego głównego bohatera. „Myślałam, że mogę zignorować sprzeczności, że nie są częścią tej historii. Tak bardzo się myliłam, to one właśnie stawały się historią” mówi Poitras. Fascynującą historią o władzy i prawdzie, zdradzie i poświęceniu, rozgrywającą się w paranoicznym wręcz napięciu, bo świat wykradanych rządzącym tajemnic to też świat absolutnej inwigilacji, znany nie tylko Assange’owi, ale i Poitras. W 2015 roku pozwane amerykańskie władze ujawniły ponad tysiąc stron zgromadzonych o niej przez służby materiałów.

Maciej Nowicki

Jedyne źródło: WATCH DOCS

POKAZY:
Piątek 8.12.2017 godz. 20:30 Kino Elektronik

Sobota 9.12.2017 godz. 18:30 Kino Muranów Sala Gerard

13:59, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
środa, 06 grudnia 2017

Bliscy

Witalij Manski – najsłynniejszy obecnie rosyjski dokumentalista, urodził się na Ukrainie.  Najnowszy film poświęcił niełatwym relacjom ukraińsko-rosyjskim, zgodnie z tytułem czyniąc bohaterami swoich bliskich. Tych ze Lwowa – jednoznacznie opowiadających się za Ukrainą w Europie – i tych z Doniecka i Symferopola, którym bliżej do Moskwy. Jako wytrawny obserwator umiejętnie łączy w swoim filmie wspomnienia z czasów Związku Radzieckiego z wydarzeniami ostatnich lat. Śledząc wypadki na kijowskim Majdanie, a potem aneksję Krymu i konflikt w Donbasie, Manski zamiast łatwych odpowiedzi stawia trudne pytania. Podział ukraińskiego społeczeństwa jest faktem, ale czy kiedykolwiek uda się zasypać pogłębiającą się przepaść między wschodem a zachodem kraju? Jako Ukrainiec z rosyjskim paszportem Mansky jest idealnym obserwatorem: jednocześnie „swoim” i „obcym”. A niezależnie od wszelkich politycznych odniesień, „Bliscy” to kawał świetnego dokumentalnego kina z wyrazistymi postaciami, mnóstwem ciekawych anegdot i znakomitymi zdjęciami.

Konrad Wirkowski

Jedyne źródło: Watch Docs

PROJEKCJE:

piątek 8.12.2017 godz. 16:15 Kino Muranów Sala Gerard

poniedziałek 11.12.2017 godz. 16:00 U-jazdowski Laboratorium

17:35, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 05 grudnia 2017



Biały świat według Daliborka

105' 2017 Czechy, Słowacja, Dania, Wielka Brytania reżyseria: Vit Klusák zdjęcia: Adam Kruliš montaż: Jana Vlčková produkcja: Hypermarket Films, ČT

Dalibor K., robotnik koło czterdziestki, mieszkający z matką Vĕrą w bloku, w małym morawskim mieście, twórca amatorskich parodii horrorów i gniewnych piosenek, którymi dzieli się w Internecie, jest neonazistą. Nieśmiało randkuje z Janą i nie może wybaczyć matce sprowadzenia do domu nowego partnera, który jednak z czasem wkrada się w jego łaski, wygłaszając coraz ostrzejsze ksenofobiczne deklaracje. Zresztą w zjadliwie absurdalnej, pełnej niepokojącego czarnego humoru i wciąż eskalującej dokumentalnej tragikomedii Klusáka najbardziej uderza właśnie reakcja otoczenia na poglądy Dalibora. Choć niewątpliwie u źródeł faszystowskich sympatii bohaterów filmu – „zwykłych, porządnych ludzi” – tkwią strach i frustracja, uwagę przykuwa tu wystrój wszechobecnej popkulturowej tandety, która stanowi ich naturalne środowisko.

Maciej Nowicki

Jedyne źródło: WATCH DOCS

PROJEKCJE:

sobota 9.12.2017 godz. 21:00 Kino Muranów Sala Gerard

poniedziałek 11.12.2017 godz. 20:45 POLIN



17:45, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 134
| < Grudzień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Zakładki:
Facebook
Filmy o prekariacie
Idea 4free
Knigi
Leniwiec
Precenzje 4free
Recenzje 4free z 2012 roku
Recenzje 4free z 2013 roku
Recenzje 4free z 2014 roku
Recenzje 4free z 2015 roku
Recenzje 4free z 2016 roku
Recenzje 4free z 2017 roku
Seriale
Wystawy
Za darmo raz w tygodniu
Zawsze za darmo