Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Kategorie: Wszystkie | Kultura | Warszawa
RSS
piątek, 20 maja 2016

Jest w "Pornografii" Gombrowicza taka scena, gdy narrator przemierza przedwojenną polską wieś i atakują go wieśniacy ukazani jako wściekłe psy. "Klezmer" opowiada o takich wieśniakach - sfrustrowanych sanacyjnym wyzyskiem, trochę wyciętych z bolszewickiego plakatu, ale ukazanych też trochę z przymrużeniem oka; trochę też włożonych w nawias czarnej komedii - kina w Polsce, w tej - stylistyce - nieprzesadnie eksploatowanego. 

"Klezmer" to prawdopodobnie najbardziej bezkompromisowy film od czasów "Hardkor disko", jeden z najlepszych niezależnych filmów w ogóle i najodważniejszy film po "Psach" po 1989 roku. Gdyby Pasikowski był młodszy, to tak właśnie nakręciłby "Pokłosie"; jeżeli twierdzi inaczej, to znaczy, że twórcy "Klezmera" najzwyczajniej w świecie zazdrości.

Film wygrał Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej - edycję 2015 - i ma spore szanse na to, żeby wygrać Żydowskie Motywy 2016 - będzie wyświetlany raz, w sobotę 21.05.2016 o 19:00 w Muranowie. Wstęp wolny aż do wyczerpania wejściówek.

Lista och i ach byłaby dłuższa, gdyby nie fakt, że "Klezmer" nie ma (i prawdopodobnie mieć nie będzie) dystrybutora. To trochę tak, jakby Tarantino nie miał swoich Weinsteinów, a jego kariera zaczęła się i skończyła na "Urodzinach mojego najlepszego przyjaciela".

Pewnego razu, w okupowanej przez nazistów Polsce. Kilkoro Polaków natyka się w lesie na umierającego, rannego Żyda. Co robić? Sprzedać go Niemcom, ukryć, dobić? Moralne dylematy przykryte są tak smoliście czarnym humorem, że widzowie Tarantino mogą mieć jak najbardziej uzasadnione skojarzenia. 

18:30, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
środa, 18 maja 2016



Dziś na otwarcie festiwalu filmowego Żydowskie Motywy (1965) Jána Kadára i Elmara Klosa. Pierwszy czechosłowacki Oscar. Dramat o starszej ukrywaniu Żydówki przez znerwicowanego Czecha.

OTWARCIE FESTIWALU: 19:00

START FILMU: 20:00

KINO MURANÓW



14:44, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
piątek, 13 maja 2016

 

Tak oto piszą organizatorzy:

Zapraszamy na drugą, nocną odsłonę wystawy o niezwykłej postaci scenografa teatralnego, filmowego i telewizyjnego Krzysztofa Baumillera.
Ekspozycja została zrealizowana w domu projektanta, w unikatowym miejscu na mapie Warszawy, na Osiedlu Jazdów, o które toczył walkę, nie pozwalając na jego wyburzenie.

Przez dekady swojej działalności twórczej Krzysztof Baumiller projektował wystawy dla Związku Artystów Fotografików,scenografie dla Telewizji Polskiej, teatru telewizji oraz najważniejszych polskich scen teatralnych m.in.
Teatru Współczesnego w Warszawie,Teatru Starego w Krakowie, Teatru Nowego w Poznaniu,Teatru Powszechnego w Warszawie,Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, ponadto stworzył po...nad 200 realizacji scenograficznych i dekoratorskich widowisk estradowych i studyjnych.

Wystawa odbędzie się w domku fińskim na Jazdowie, gdzie mieszkał oraz pracował przez większą część swojego życia.

Zostaną na niej zaprezentowane wybrane zrealizowane
projekty scenografa oraz elementy procesu twórczego, m.in. szkice, kolaże oraz ręcznie wykonane rysunki techniczne.

Część wystawy została poświęcona życiu prywatnemu projektanta oraz historii przestrzeni w jakiej mieszkał.

Serdeczne podziękowania dla rodziny Krzysztofa Baumillera za udostępnienie eksponatów.
Szczególne podziękowania dla Pani Anny Baumiller za poświęcony nam czas.

Kurator wystawy: Wiktoria Pionka
Projekt ekspozycji: Wiktoria Pionka
Realizacja we współpracy z pracownią stolarską:
Dobrowolański / Przyborowski

Podziękowania za pomoc w realizacji i wsparcie dla
Doroty Gołębiewskiej
Aleksandry Hyz
Malwiny Piorun
Katarzyny Dziurzańskiej


Serdecznie zapraszamy!

Jazdów 10/2

14.05.2016 godzina 19:00

15:57, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 12 maja 2016

Dziś o 20:00 w KINO.LAB animowany dokument (nie)znany z Planete Doc 2012: "(Nie)prawdziwa historia Monty Pythona według Grahama Chapmana"/ "Liar's Autobiography: The Untrue Story of Monty Python's Graham Chapman". Reż. Bill Jones, Jeff Simpson, Ben Timlett



"...historia..." to - składająca się z kilkunastu krótkich metraży animowanych, za każdym razem przez innego rysownika -  opowieść o Grahamie Chapmanie, jedynym (póki co) martwym, jak papuga, twórcy Monty Pythona. 

Czy rysownicy byli na tyle mierni, że zwalniano ich, jak tylko zobaczono efekt ich prac? Czy też z niedopłacenia i niedożywienia umierali nagle jak rysownik ze "... Świętego Graala"?

 

I jak to bywa w każdej biografii opisującej życie "kogoś znanego z czegoś", tak i w tym przypadku film składa się z trzech części - "zanim", "w trakcie" i "po". W tym przypadku - jak Pythoni się poznali, co takiego wyczyniali (ale to raczej dla fanów, którzy wiedzą o co chodzi) i jak się pokłócili i rozparcelowali. Przewijającym się wątkiem głównym jest homoseksualizm Chapmana, jedynego Monty Pythona po coming oucie.  

W części "ZANIM" - o dzieciństwie Chapmana i przyjaźni z Johnem Cleesem. Później "W TRAKCIE" o poznaniu kolejnych Pythonów (Idle'a, Joinesa i Palina) i ich kilkunastoletniej współpracy. A "PO" o psychodelicznych odjadach Chapmana - wszystko w mocno absurdalnym, ale i pikantnym sosie - takim, jakim przyrządzaliby go sami Pythoni w XXI wieku, rządzącym się nieco innymi prawami niż lata 60./ 70. w Londynie.

KINO.LAB, Jazdów 2

ZDJĘCIE 1 - kadr z filmu

ZDJĘCIE środkowe: Terry Gilliam umierający w trakcie prac przy "...Świętym Graalu"

FILM: TRAILER

LINK

14:28, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 01 maja 2016

Na swoje zamknięcie MSN wyświetla w Emilce projekt "True Finn" Yael Bartany, izraelskiej artystki dość zżytej z Polską. Start o 18:30, wstęp wolny.



1 maja 2016, 18:30

Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Emilii Plater 51)

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie z Yael Bartaną, które poprowadzi Joanna Mytkowska, oraz projekcję filmu „True Finn” (Prawdziwy Fin), dokumentacji partycypacyjnego projektu zrealizowanego w 2014 roku w Finlandii. Yael Bartana zaprosiła do współpracy grupę osób reprezentujących różne grupy etniczne, religie i poglądy polityczne, które miały zamieszkać wspólnie w położonym na odludziu domu w lesie. Celem tego zgromadzenia było stworzenie tymczasowego utopijnego ruchu i zadanie pytania o inkluzywne i ekskluzywne właściwości fińskiej tożsamości narodowej, a w szerszym planie: refleksja na temat kondycji wspólnoty europejskiej jako projektu politycznego.

Yael Bartana urodziła się w 1970 roku w Kfar Yehezkel w Izraelu. Zajmuje się filmem, fotografią, instalacjami wideo i dźwiękowymi. Jest autorką licznych wystaw indywidualnych, m.in. w PS1 w Nowym Jorku, Moderna Museet w Malmö, Center for Contemporary Art w Tel Awiwie, Kunstverein w Hamburgu, Van Abbemuseum w Eindhoven czy Fridericianum w Kassel. Bartana brała udział w takich wystawach jak Manifesta 4, Frankfurt (2002), 27 Biennale w São Paulo (2006, 2015) i documenta 12 w Kassel (2007). W swoich pracach realizowanych w Izraelu artystka zajmowała się tym, w jaki sposób wojna, rytuały militarne i poczucie zagrożenia wpływają na codzienne życie. W latach 2008 -2011 pracowała w Polsce, tworząc filmy na temat historii stosunków polsko-żydowskich i jej wpływu na dzisiejszą tożsamość Polaków. Yael Bartana reprezentowała Polskę na 54. Biennale Sztuki w Wenecji. Jest laureatką wielu nagród, m.in. Artes Mundi 4 (Walia, 2010), nagrody Anselma Kiefera (2003), Prix Dazibao (Montreal, 2009), Prix de Rome (Rijksakademie, Amsterdam, 2005), Dorothea von Stetten Kunstpreis (Kunstmuseum Bonn, 2005), Nathan Gottesdiener Foundation Israeli Art Prize (2007).


14:14, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 28 kwietnia 2016

"Nocny portier" (1974) Liliany Cavani dziś o 20:00 w Towarzyskiej (Al. Zwycięzców 49)

"Nocny portier" to przesiąknięta erotyzmem opowieść o nazistowskich katach wojennych ukrywających się w powojennej Europie. Jeden z nich, pracujący jako tytułowy portier (Dirk Bogarde) rozpoznaje (z wzajemnością) jedną ze swoich niedoszłych ofiar z obozu koncentracyjnego, Żydówkę (Charlotte Rampling), która, jak się okazuje, również przeżyła wojnę. Wspólnicy w zbrodni nalegają, by się jej pozbyć, jednak - jak się okazuje - między katem i ofiara doszło w obozie do romansu - który teraz odżywa po latach. Czy Żydówka zdąży zdemaskować swojego kata, czy zdąży i czy będzie tego  chciała?

Taki film musiał kiedyś powstać. I powstał. "Nocny portier", jako jeden z pierwszych, łączy erotyzm z Holokaustem - kata z ofiarą - przedstawia opisywany później w literaturze syndrom sztokholmski, ale i - przełamującą konwencje miłość.

Motyw erotyczny z Żydówką i Niemcem eksploatowany później do granic wytrzymałości ("Czarna księga", "Noc walpurgi") w przypadku "Nocnego portiera" wzmocniony został o akcent polityczny. Oto naziści żyją, trzymają się mocno, a choć są zakonspirowani, wciąż stanowią mroczną, podziemną siłę. Jako że w czasie powstania filmu odkrywano nazizm na nowo - świeży był jeszcze proces Eichmana - najsłynniejsza scena tańca Salome musiała jeszcze siać zgorszenie, a i dziś niepokoi jej bezkompromisowość. 

Film mógłby być kultowym lub legendarnym, gdyby reżyserka, Liliana Cavani, udźwignęła ciężar jego tematu - i sławy. Niestety - dominujący całą końcówkę wątek zbiorowy, powojennych nazistów, pozostał niedomknięty, nie tylko artystycznie, ze względu na jego sugestywne, otwarte zakończenie, ale i ze względu na ówczesną polityczną aktualność, która zdaje się, nie wytrzymała próby czasu. Stąd sugestia - że zasadniczym sukcesem Cavani jest stworzenie duetu Bogarde-Rampling i słynnej sceny - niż samego filmu.  Co bynajmniej nie znaczy, że "...Portiera" oglądać (choćby i krytycznie) nie należy.

wstęp wolny

14:17, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, PKiN

Scena im. H. Mikołajskiej
Spektakl Teatru Telewizji

25.04.2016 pon. 19.30


H.

Przedstawienie Jana Klaty – zrealizowane w Stoczni Gdańskiej, m.in. w pomieszczeniu, gdzie przez wiele lat pracowała Anna Walentynowicz – konfrontuje miejsce symboliczne z jego dzisiejszym obrazem; opuszczonymi halami pełnymi zardzewiałych maszyn. W pofabrycznych wnętrzach kolebki „Solidarności”, po których widzowie wędrują wraz z aktorami, rozgrywa się dramat osadzony w stricte współczesnych pop-kulturowych realiach. (…) Hamlet Jana Klaty to tragiczna postać zawieszona pomiędzy skostniałą przeszłością, do której nie ma powrotu, a między nowoczesnością, której nie akceptuje.
Reżyseria: Jan Klata, W obsadzie m.in.: Marcin Czarnik, Joanna Bogacka, Marta Kalmus, Grzegorz Gzyl, Cezary Rybiński, Sławomir Sulej, Maciej Brzoska, Wojciech Kalarus, Rafał Kronenberger, Alina Lipnicka, Arkadiusz Brykalski, Produkcja Narodowy Instytut Audiowizualny, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, czas 116 min

WSTĘP BEZPŁATNY

15:27, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
sobota, 23 kwietnia 2016

InFidelis (Warszawa)

Infidelis: Marta Sołek i Helena Matuszewska.  

W tym roku na Nowej Tradycji 9 zespołów startuje w XIX Konkursie Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja":

 

  1. Chwila Nieuwagi (Rybnik)
  2. Gęsty Kożuch Kurzu (Łódź)
  3. InFidelis (Warszawa)
  4. Kapela Popieronie (Żywiec)
  5. Królestwo Beskidu (Laliki)
  6. Maniucha i Ksawery (Warszawa)
  7. T/Aboret (Warszawa)
  8. Tryptyk (Tylmanowa)
  9. Woźniak/Wachowiak/Kinaszewska (Warszawa)
  10. Zawartko/Piasecki (Wrocław)

Przesłuchania odbędą się 13 i 14 maja, wstęp na nie będzie wolny. na pozostałe wydarzenia - wstęp odpłatny, ale relacja w 2 PR. 

Dla porządku podajemy cały program:

11 maja, środa

Niespodzianka...

 

12 maja, czwartek

19.30 Koncert inaugurujący Festiwal Polskiego Radia "Nowa Tradycja"

Muzyka Źródeł: "Lasowiacy” (Zofia Wydro i Zespół Śpiewaczy Lasowiaczki z Baranowa Sandomierskiego, Kapela Ludowa Niwa z Niwisk, Kapela Kocirba i Kapela Jana Cebuli z Kolbuszowej)

Wręczenie nagród: Fonogram Źródeł 2015 oraz Folkowy Fonogram Roku 2015

Koncert Laureata Folkowego Fonogramu Roku 2015

Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego

 

13 maja, piątek

17.00-19.00 Konkurs Muzyki Folkowej – przesłuchania konkursowe

20.00 Wręczenie nagród "Muzyka Źródeł"

Warszawska Orkiestra Sentymentalna

Banda Nella Nebbia (Grand Prix 2015)

Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego



14 maja, sobota

17.00-19.00 Konkurs Muzyki Folkowej – przesłuchania konkursowe

20.00 Dervishi (Macedonia)

Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego

 

15 maja, niedziela

19.00 Koncert laureatów Konkursu Muzyki Folkowej
Debashish Bhattacharya & Gurdain Rayatt (Indie)

Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego


Transmisje koncertów na antenie Programu 2 Polskiego Radia

Transmisje wideo na stronach: dwojka.polskieradio.plnowatradycja.polskieradio.pl

Zdjęcie: Nowa Tradycja

Adres: Modzelewskiego 59

link

04:17, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
piątek, 22 kwietnia 2016

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, PKiN

Scena im. H. Mikołajskiej
Spektakl Teatru Telewizji
23.04.2016 sob. godz. 16.00


OTELLO

Inscenizacja tragedii Williama Szekspira uznana w plebiscycie telewidzów za Najlepszy spektakl Teatru TV 1984 roku. Sztuka zabrzmiała jak sztuka współczesna – o samotności człowieka, którego dobre intencje i szlachetność serca muszą przegrać w konfrontacji z zawiścią, żądzą zdobywania i panowania, o bolesnym zderzeniu czystości i brudu moralnego, które tkwią w ludzkiej naturze i w każdym społeczeństwie, niezależnie od kostiumu i epoki.
Reżyseria: Andrzej Chrzanowski, W obsadzie m.in.: Halina Kowalska, Joanna Pacuła, Piotr Fronczewski, Gustaw Holoubek, Joanna Pacuła, Henryk Machalica, Piotr
Machalica, Daniel Olbrychski
Produkcja TVP 1981, czas 135 min

WSTĘP BEZPŁATNY

15:57, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
środa, 20 kwietnia 2016



dziś o 19:00 w Nowym Teatrze (Madalińskiego 10/16) opera "Lulu".

„Lulu” Albana Berga, La Monnaie w Brukseli, 2012

Pokaz rejestracji wideo spektakli operowych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego

Reżyserie operowe Krzysztofa Warlikowskiego docierają do Polski jedynie za pośrednictwem Internetu i telewizyjnych transmisji Mezzo. Nie mamy więc zbyt wielu okazji, aby w pełni ocenić rozmiar tego dzieła i jego wagę dla zmiany języka opery. To uniwersum, które powstało w ciągu lat pracy na najważniejszych scenach operowych Europy, stało się dzisiaj punktem odniesienia nie tylko dla teatru lirycznego, jako takiego, ale również teatru dramatycznego Krzysztofa Warlikowskiego. Wielkie inscenizacje olśniewające urodą rozwiązań reżyserskich i scenograficznych, z najlepszymi dyrygentami i śpiewakami, to nie tylko widowiska, ale przede wszystkim głębokie lektury oper, docieranie do ich możliwych, a często ukrytych znaczeń i sensów.
Projekcje w Nowym Teatrze to próba przybliżenia operowego dzieła Krzysztofa Warlikowskiego w doskonałych warunkach naszej wyremontowanej hali.

Miejsce: Nowy Teatr,ul. Madalińskiego 10/16 

17:21, juliancio.wodnik , Kultura
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 123
| < Maj 2016 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Zakładki:
Facebook
Filmy o prekariacie
Idea 4free
Knigi
Precenzje 4free
Recenzje 4free z 2012 roku
Recenzje 4free z 2013 roku
Recenzje 4free z 2014 roku
Recenzje 4free z 2015 roku
Recenzje 4free z 2016 roku
Wystawy
Za darmo raz w tygodniu
Zawsze za darmo