Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Blog > Komentarze do wpisu

Mishima - twój najlepszy przyjaciel

Yukio Mishima (1925-1970), jeden z czterech - pięciu najbardziej znanych i cenionych pisarzy japońskich (obok Kawabaty Yasunariego, Oe Kenzaburo, Kobo Abego i Harukiego Murakamiego) to polityczny radykał, konserwatysta i spadkobierca tradycji kodeksu Bushido. Literacko - to niestarzejący się reprezentant awangardy, japoński mistrz egzystencjalizmu pożenionego ze strukturalizmem z Honsiu.

kadr ze zwiastuna filmu "Mishima" (1985) Paula Shradera. Ken Ogata - pierwszy z prawej jako Yukio Mishima.

Yukio Mishima to pisarz odświeżony nam w tym roku przez wznowienie "Złotej pagody" przez - wydawałoby się - umarłe wydawnictwo PIW. Pisarz, podobnie jak samo wydawnictwo, niczym kot Schrödingera  jawi nam się dziś jako żywy i martwy jednocześnie. Żywy - gdyż proza wiecznie żywą może być dla kogokolwiek, kiedykolwiek - w momencie sięgnięcia po książkę, czyli zawsze - martwy, bo istotą jego pisarstwa było ocieranie się o śmierć, przemijanie bądź totalne zniszczenie.   Żywy i martwy - bo poprzez odwoływanie sie do skrajnie konserwatywnej i prawicowej ideologii - wywoływał żywe upiory, zombie czasów odległych, ale jakże i bliskich.

Ową fascynację śmiercią łatwo byłoby pogodzić z traumą Japonii po klęsce Hiroshimy i Nagasaki - które postawiły Japonię przed faktem dokonanym - nie tylko karały ją one za zbrodnie wojenne, ale same takimi były, do dziś nienazwanymi i nieodpokutowanymi przez USA zbrodniami wojennymi lub wręcz zbrodniami przeciw ludzkości - o ile jednak w kontekście oryginalnej "Godzilli" - aluzja do apokalipsy wojennej wydaje się bardziej oczywista - tak u Mishimy przybiera ona bardziej indywidualny, a nawet indywidualistyczny charakter.

Mishima zawsze bowiem obiera sobie za bohaterów postaci skrajnie wyalienowane, odosobnione, a może i odrealnione i to je włąśnie - nie całe społęczeństwo - epicko zazwyczaj, uśmierca. Nie inaczej jest w jego opowiadaniu znanym pod każda nadwiślańską strzechą dzięki Literaturze na swiecie - "Umiłowanie ojczyzny" opowiada o mikro-przewrocie w Japonii w latach 30. i o oficerze, który nie chce dołączyć do coup d'État, ale nieszczególnie chce też strzelać do kolegów - decyduje się na epicką, samobójczą śmeirć przy użyciu noża tanto - nie sam w dodatku, ale za zgodą, wsparciem i aktywną rolą małżonki, która zabija się zaraz po nim. To - najabrdziej przejmujace z Mishimowych opowiadań - w którym uwaga, wzruszenie lub jakiekolwiek emocje czytelnika są przez Mishimę wymuszone, wyszarpane nożem tonto - zapowiada nie tylko jego radykalizm w literaturze, ale i własny koniec.

Żywot Mishimy to - w literaturze żywot bez precedensu - przynajmniej w skali XX wieku - Mishima w ostatniej dekadzie życia, zasadniczo mody będąc, bo od 35 do 45 lat zradykalizował się dość znacznie każdy niedoszły fan Orba,a Putina, Kaczyńskiego, czy Pera Jimmiego Åkessona, który może tej jesieni nieco nabrudzić na jesieni 2018 roku na północy naszego kontynentu, smutny los radykała winien zapamiętać. Nieudany przewrót Mishimy - przedstawiony w filmie Paula Shradera (zdjęcie).

O "Złotej pagodzie" wkrótce.

cdn.

niedziela, 03 czerwca 2018, juliancio.wodnik

Polecane wpisy

  • Mishima - cz. 2 - okrucieństwo nie do przyjęcia

    kadr z epizodu "Złota Pagoda" z filmu Paula Schradera "Mishima" (1985). Yukio Mishima - pisarz odświeżony nam ostatnio przez wznowioną przez PIW "Złotą pagodę"

  • Wahadło Eco Foucaulta

    Umberto Eco w swoim "Supermanie w kulturze masowej" analizował fenomen sentencji odwracalnej, którą można cytować zarówno w formie pierwotnej, jak i zanegowane

  • Nowe kino chińskie w Kinie Kultura

     Program: Wtorek 26.06. REJS 18.00 – „Xie Yaohuan”, 2017, reż. Ma Chongjie, 118 min 20.15 – „ Moja wojna ” (My war