Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Blog > Komentarze do wpisu

Książę, czyli Foxcatcher po polsku

Karol Radziszewski zostanie chyba bohaterem roku 2015 - trzeci miesiąc 2015 roku i trzeci raz darmowe wydarzenie z jego udziałem, poprzednio zapowiadane przez nas były z jego udziałem "America is not ready...", a także dzisiaj zapowiadany "Książę".



O "Księciu" pisaliśmy przy okazji pokazu w Instytucie Teatralnym, kiedy to też sam film obejrzeliśmy byliśmy, staropolskiej formy używając. 

"Książę" to w dużej mierze paradokument ze scenami będącymi luźnym naśladownictwem prób Jerzego "a kto to jest?" Grotowskiego, z uwagą skoncentrowanymi - zgodnie z zainteresowaniami Radziszewskiego - na męskim ciele. Długo, bo przez cały PRL, całą II RP, całe zabory, całą I RP, a także czasy wczesnych Piastów tłumiona, homoseksualizm w kulturze był tłumiony - tutaj jest on wyzwolony, jakkolwiek głównie w materii estetycznej, a nie treściowej.

"Książę" jest dokumentem LGBTQ i nie ma co tego ukrywać, wypierać, czy ganić - a z czwórki LGBT - G, czyli gejowskim właśnie, a nie LBTQ, dlatego, że jest G, a nie ma L,B,T, czy Q. Film ustalmy to jest - emancypacyjny i ok.

Co nie znaczy, że trzeba z razu Radziszewskiego beatyfikować za kamień milowy kina wyzwolenia LGBTQ, niczym "Django" dla Afroamerykanów, czy "Bękarty wojny" dla kina Holokaustu; "Książę" to raczej impresja artysty - za dużo nie dowiadujemy się z niej ani o Grotowskim, ani o jego sztuce - jest za to ciekawie zarysowana relacja między nim samym (raczej aseksualnym, czy też jako nieujawnionym i platonicznym w zasadzie homoseksualiście, co i też nie jest łopatologicznie wyłożone), a jego aktorem, Ryszardem Cieślakiem, romansującym  na potęgę z aktorkami, w tym z Teresą Nawrot, od połowy filmu - główną bohaterką - w retrospekcjach nie pojawia się grana przez nikogo, jak inni bohaterowie, ale w rozmowie z Marią Maj, jako ona sama.

"Ksiażę" Radziszewskiego jest więc jak "Foxcatcher" - o nasączonej zdrowymi i chorymi emocjami, buzującej relacji dwóch silnych indywidualistów, z których jeden góruje uznaniem, mentorstwem i tłumioną seksualnością, drugi zaś, o wiele młodszy i wrażliwszy buntuje się w sobie, stara się robić swoje, ale uzależniony jest od przełożonego. To co jest między nimi dwoma zostanie między nimi, ale może wywołać szkody u bliskich młodszego.

Dziś, wtorek 17.03.2015, 18:00, plac Małachowskiego:

Zapraszamy na potkanie z artystą Karolem Radziszewskim oraz pokaz filmu Książę towarzyszące wystawie „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce”

sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny

Książę
reż. Karol Radziszewski,
scen. Dorota Sajewska
występują: Klara Bielawka, Maria Maj, Agnieszka Podsiadlik, Paweł Tomaszewski, Teresa Nawrot
rok produkcji: 2014
czas trwania: 71 min.

Powiedzieć coś o Jerzym Grotowskim jako osobie? Czy tą postacią całkowicie już zawładnął mit? Karol Radziszewski uwielbia przepisywać polską historię sztuki, kwestionując kanoniczne prawdy. „Książę” jest próbą spojrzenia na Grotowskiego z ukosa – przez pryzmat aktorów z zespołu Laboratorium, a w szczególności Ryszarda Cieślaka. Jego rola w spektaklu „Książę Niezłomny” była przełomem. Bez niego Grotowski nie stałby się tak radykalny wobec ciała. Radziszewski rekonstruuje biografię Cieślaka na podstawie fragmentów zachowanych przedstawień, zapisów treningów, listów, wywiadów. Zatrudnia grupę młodych mężczyzn, którym każe się zmierzyć ze słynną sceną finałową z „Księcia Niezłomnego”. Jednak mit genialnego duetu twórczego Grotowski-Cieślak rozbija dopiero wprowadzenie do narracji Teresy Nawrot. Aktorka, wieloletnia asystentka Grotowskiego, prywatnie kochanka Cieślaka odsłania intymne kulisy Teatru Laboratorium. „Książę” – ani film, ani przedstawienie – to teatr zarejestrowany kamerą, oparty na archiwalnych materiałach, jednocześnie improwizowany i odgrywany. Nową formę twórcy nazwali „spektaklem dokamerowym”.

Karol Radziszewski (ur.1980) twórca filmów, fotografii, instalacji, autor projektów interdyscyplinarnych. Wydawca i redaktor naczelny magazynu "DIK Fagazine". Laureat Paszportu Polityki (2009). Jego prace były pokazywane m.in. w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Współczesnym Wrocław, Muzeum Narodowym w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski, Kunsthalle Wien, New Museum w Nowym Jorku, Cobra Museum w Amsterdamie oraz na biennale PERFORMA 13 w Nowym Jorku, 7. Göteborg Biennale, 4. Prague Biennale, New York Photo Festival w Nowym Jorku i 15. Biennale Sztuki Mediów WRO.

www.karolradziszewski.com

kadr z filmu Karola Radziszewskiego „Książę”, 2014

Źródło: Facebook

wtorek, 17 marca 2015, juliancio.wodnik

Polecane wpisy

  • Mishima - cz. 2 - okrucieństwo nie do przyjęcia

    kadr z epizodu "Złota Pagoda" z filmu Paula Schradera "Mishima" (1985). Yukio Mishima - pisarz odświeżony nam ostatnio przez wznowioną przez PIW "Złotą pagodę"

  • Wahadło Eco Foucaulta

    Umberto Eco w swoim "Supermanie w kulturze masowej" analizował fenomen sentencji odwracalnej, którą można cytować zarówno w formie pierwotnej, jak i zanegowane

  • Nowe kino chińskie w Kinie Kultura

     Program: Wtorek 26.06. REJS 18.00 – „Xie Yaohuan”, 2017, reż. Ma Chongjie, 118 min 20.15 – „ Moja wojna ” (My war