Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Blog > Komentarze do wpisu

Opowieść o dwóch braciach Controlach.

W kinach leci teraz film braci Dardenne; bracia Coen zasiądą w Jury tegorocznej edycji festiwalu w Cannes - czas więc na przedstawienie naszych dwóch braci, najczęściej z nami współpracujących dziennikarzy. Braci Control (czyt. [kątrol]).



Kątrol Ce i Kątrol Fał. To nasi najczęściej piszący współpracownicy, publicyści o dość sporym dorobku, często działający ze znanymi markami; publikowali też najczęściej - niestety - jako copywriterzy - a jeszcze gorzej - ghostwriterzy.

Posługują się metodą znaną Rzymianom, którzy Zeusa nazwali Jowiszem i byli zadowoleni. Cenią oryginalne teksty - dlatego posługują się nimi wzajemnie -jak św. Łukasz od św. Marka. 



Bracia Kątrol zatrudniani są  wtedy, kiedy są potrzebni - wtedy, kiedy nasi publicyści zaczynają sypać sucharami, piszą z głowy - czyli z niczego, wtedy, kiedy wydaje się, że nic się nie dzieje i trzeba coś wymyślać - na przykład wydarzenia, które nie istnieją lub miejsca, do których trzeba jechać tam i z powrotem przez most nad rzeką, której nie ma. Wtedy spadają nam z nieba - i ratują sytuację.



Czas zdradzić ich metodę. Bracia Kątrol nigdy nie zostawiają po sobie śladów. Ich znakiem rozpoznawczym jest suchy, PR-owski język lub przeciwnie - język lepki, taki, który ma na celu złapanie was na lep - na darmowe wydarzenia. Nigdy się nie podpisują, nigdy nie mówią o co im chodzi. 



Bracia Kątrol nie piszą tak, jak my, czyli tak, jakby byli trochę niepełnosprawni intelektualnie koniecznie chcąc jednak znaleźć swoją niszę. Piszą natomiast zawsze w sposób precyzyjny - odmienny w zależności od sytuacji. Stylizują. Czasem piszą jak przedstawiciele muzeów i instytucji publicznych, czasami jak wyluzowani konferansjerzy, innym razem jak dystrybutorzy filmów kinowych lub tych wędrujących na DVD. Czasami ich teksty słowo w słowo przypominają język któregoś z recenzentów lub innych współtwórców Filmwebu. Rzadko kiedy jednak jawnie cytują - nie lubią "haczyków", bo tylko oni sami, a w zasadzie już nie sami, bo jako dwaj mogą być jedyni - a w zasadzie podwójni.

Najczęściej udają, że ich tekst jest cudzym tekstem, podczas, gdy jest on w rzeczywistości tak bardzo ich - stylistów - że przypomina czasem tekst oryginalny słowo w słowo - a nawet bywa, że celowo nie przechodzą testu na plagiat, żeby z nas zakpić. Jak Zbigniew Herbert w "Barbarzyńcy w ogrodzie". Nie mają się natomiast za plagiatorów -  ani innych rzymskich wojowników areny - czasami nie dbają o źródła - dlatego, że sami są jak Biała i Czarna Wisła. Nie honorują jednak karty dużej rodziny - ani jej nie oczekują. Ich styl budzi zastrzeżenia - ale w końcu pracują dla nas za darmo, tak jak my sami dla siebie - samoniezatrudnieni. Nie można od nich za dużo oczekiwać, to w końcu prekariusze. Można ich zabić, jak pułkownika Kurtza, ale nie można krytykować.



Dziękujemy braciom Control licząc na dalsza z nimi współpracę. Czasami oczywiście będziemy ich wyręczać, niech chłopaki też wyjadą czasem na narty. Z resztą staramy się korzystać z ich pomocy tylko wtedy, gdy są absolutnie niezbędni. I nie możemy im niczego wypominać, w końcu rzeknie który, jak Mister Wolf: "I'm here to help. If my help is not appreciated, the lots of luck, gentlemen". A jak odejdzie jeden, drugi dla nas będzie bezużyteczny. W końcu co dwie głowy to nie jedna.

Zawsze, nawet przy takich długich, dygresyjnych postach - wrzucaliśmy na końcu jakąkolwiek chociaż zapowiedź czegokolwiek, żeby blog spełnił swoja funkcję... Ale dajmy braciom ten jeden wieczór, i niech ten jeden raz się sobą nacieszą. 

sobota, 31 stycznia 2015, juliancio.wodnik

Polecane wpisy

  • Mishima - cz. 2 - okrucieństwo nie do przyjęcia

    kadr z epizodu "Złota Pagoda" z filmu Paula Schradera "Mishima" (1985). Yukio Mishima - pisarz odświeżony nam ostatnio przez wznowioną przez PIW "Złotą pagodę"

  • Wahadło Eco Foucaulta

    Umberto Eco w swoim "Supermanie w kulturze masowej" analizował fenomen sentencji odwracalnej, którą można cytować zarówno w formie pierwotnej, jak i zanegowane

  • Nowe kino chińskie w Kinie Kultura

     Program: Wtorek 26.06. REJS 18.00 – „Xie Yaohuan”, 2017, reż. Ma Chongjie, 118 min 20.15 – „ Moja wojna ” (My war