Kultura for free, ale i nasza praca for free. Prekariusze - wszystko za darmo, ale nie na darmo - przynajmniej taką mamy nadzieję! Zapowiadamy darmowe wydarzenia w Warszawie.
Blog > Komentarze do wpisu

Pieskie popołudnie

"Dog day afternoon" (1975). Prod. Artists Entertainment Complex / Warner

Wtorek. 20:00 Klubokawiarnia Towarzyska.

Al. Zwycięzców 49

John Cazale i Al Pacino, czyli bracia Corleone znów razem. 

w ramach Towarzyskich Spotkań Filmowych.

Sidney Lumet - jeden z najbardziej poważnych, nobliwych reżyserów amerykańskich, który miał do kina bardzo ambitny stosunek. Za każdym razem, gdy kręcił filmy, zatrudniał najlepszych, aktualnie znanych aktorów dramatycznych i przy pomocy ich nazwisk przyciągał do kin szersze masy - po to, by zaprezentować im ważkie propozycje intelektualne. Nie inaczej było w przypadku jego wcześniejszych filmów - sądowym majstersztyku "12 gniewnych ludzi" z plejadą znanych lub charakterystycznych aktorów epoki z Henrym Fondą i Lee J. Cobbem na czele, później w nieprzyjemnym, drażniącym dramacie żołnierskim, "Wzgórzu" z Seanem Connerym, czy w policyjnym dramacie o korupcji - "Serpico" - z Alem Pacino. W "Pieskim popołudniu" Lumet ściągnął duetu braci Corleone znany z "Ojca chrzstnego 1 i 2": Johna Cazale'a i kolejny raz Pacino, a także Charlesa Durninga zwerbowanego z "Żądła". Ta oscarowa obsada musiała gwarantować gorący film. Wartka akcja - napad na bank przeprowadzony przez życiowych nieudaczników, przetrzymywanie zakładników, emocjonalne zaangażowanie mediów i zakładników po stronie rabusiów - wzbogacona została o wątek wykluczenia społecznego (biedni napadają na bogatych), a także element wykluczenia seksualnego - wątek transseksualny. Lumet stawiał pytania o odpowiedzialność mediów, które kreują bohatera dnia z kryminalisty, a także o rolę policji w tworzeniu społecznego morale. Policja na oczach kamer błyszczy i bryluje, a w momencie, gdy nikt nie patrzy jest gotowa eksterminować ludzi.

"Pieskie popołudnie" to film, po którym można żałować, że nie żyło się w latach 70. Zarówno do "...Popołudnia", jak i do podobnych mu filmów odwoływali się często późniejsi reżyserzy. Brawurowa rola Pacino, który korzystał jako postać z pięciu minut sławy - pomogła mu w utrzymaniu czterdziestu lat sławy. W odróżnieniu od Pacino, Cazale miał mniej szczęścia, zmarł na raka, nie doczekawszy premiery ostatniego swojego filmu, również oscarowego "Łowcy jeleni".

poniedziałek, 11 sierpnia 2014, juliancio.wodnik

Polecane wpisy

  • Mishima - cz. 2 - okrucieństwo nie do przyjęcia

    kadr z epizodu "Złota Pagoda" z filmu Paula Schradera "Mishima" (1985). Yukio Mishima - pisarz odświeżony nam ostatnio przez wznowioną przez PIW "Złotą pagodę"

  • Wahadło Eco Foucaulta

    Umberto Eco w swoim "Supermanie w kulturze masowej" analizował fenomen sentencji odwracalnej, którą można cytować zarówno w formie pierwotnej, jak i zanegowane

  • Nowe kino chińskie w Kinie Kultura

     Program: Wtorek 26.06. REJS 18.00 – „Xie Yaohuan”, 2017, reż. Ma Chongjie, 118 min 20.15 – „ Moja wojna ” (My war